Een betere medewerker door meer vertrouwen
Steun van werkgever vergroot motivatie
Mark – een man met Nederlandse achtergrond. Hij volgt NT1 lessen en wordt gemotiveerd door de werkgever om les te volgen. Dit geeft hem meer zelfvertrouwen en betere positie op de arbeidsmarkt.
Beter leren lezen en schrijven: Mark (48) wilde het wel, maar het lukte nooit. Tien jaar geleden stopte hij met de les. Voor altijd, dacht hij. Toch begon hij weer. Een collega haalde hem over om het nog één keer te proberen. ‘Kijken kan altijd’ dacht Mark. En zowaar: het lukte. Nu leest hij zelfs boeken. Bijvoorbeeld ‘To the Max’ van Max Verstappen en ‘Vechtlust’ van Fernando Ricksen. Titels die passen bij zijn eigen verhaal. Het verhaal van een doorzetter.
Eerlijk is eerlijk: het was niet makkelijk om beter te leren lezen en schrijven. Toch is Mark blij dat hij het heeft gedaan. En vooral ook trots. Op zichzelf en op zijn werkgever, gemeente Dijk en Waard. Mark doet machinewerk: maaien, borstelen, vegen. Lekker buiten. Hij werkt niet op de computer, hij hoeft niet veel te lezen en schrijven. Toch ondersteunt zijn werkgever hem. Hij moedigt Mark aan en geeft hem tijd om lessen te volgen. Ook onder werktijd. In die uren werkt Mark op een andere manier: aan zijn eigen ontwikkeling. Ook dat heeft effect. Mark is blij met deze kans: “Lezen en schrijven is misschien niet echt nodig voor mijn werk, maar het heeft me wel een betere medewerker gemaakt.”
Geen geheim, wel lastig
Het is geen geheim dat Mark niet goed leest en schrijft: “Ik heb altijd open kaart gespeeld. Zoveel mensen hebben het. Ik schaam mij er niet voor. Maar het kan wel lastig zijn. Of positief bekeken: het leven is makkelijker als je kunt lezen en schrijven. Ik heb nu meer zelfvertrouwen en ik stap makkelijker ergens op af. En ik heb minder stress. Vroeger was ik zenuwachtig als ik een cursus had. Dan was ik soms een week humeurig. Nu ga ik veel prettiger ergens naar binnen.”
Meer aandacht
Tien jaar geleden kon Mark de motivatie niet vinden om taalles te volgen. Nu wel. Daar zijn meerdere redenen voor, vertelt hij: “Er is ook veel meer aandacht voor op televisie. Daardoor begrijpen mensen het beter. Je kunt er makkelijker met elkaar over praten. Ook de manier van lesgeven is anders. Er zijn andere boeken nu. Je leert meer wat je nodig hebt, woorden die ik elke dag gebruik. Wat ook helpt: ik heb twee keer per week les van dezelfde docent. Zij is heel goed. Je leert elkaar kennen.
Ze motiveert mij en ze zegt dat ze trots op mij is. Ook krijg ik hulp van twee vrijwilligers. Met hen lees ik bijvoorbeeld boekjes of maak ik oefeningen. Dat geeft mij veel vertrouwen.”
De moeite waard
Vertrouwen is nodig, want beter leren lezen en schrijven is niet makkelijk. Het kost veel tijd. Toch raadt Mark het anderen aan: “Ik doe het voor mezelf. Het is mijn uitdaging. Ik wil kijken hoever ik kan komen. Soms is het zwaar. Ik ga twee keer per week naar school: op donderdagochtend onder werktijd en op dinsdagavond in mijn eigen tijd. Dan ben ik laat thuis. En je moet veel oefenen. Je kunt niet je tas in een hoek gooien en wachten op de volgende les. Zo werkt het niet. Maar het is de moeite waard. Ik ga echt vooruit. Een jaar geleden vond ik zinnen lezen moeilijk. Nu lees ik al boekjes. Het vergroot mijn wereld. Dat gun ik andere mensen ook.”
Ervaringsverhalen
Ook Hans, Essaadia, Oznur, Nurselin en Joumana delen hun verhalen.