
17 juni - Groene vmbo inspiratiemiddag
Op 17 juni 2025 vindt de eerste editie van het Groene vmbo inspiratie evenement in Hoorn plaats. Ben jij een vmbo-docent? Meld je vast aan en blokkeer deze datum in je agenda!
Dit evenement, georganiseerd door Biodivers Perspectief i.s.m. Platform vmbo groen, Vonk en SG Newton, staat in het teken van kennis maken en kennis delen over duurzaamheid, biodiversiteit en klimaat. Het vindt van 16:00-20:30 uur plaats op het SG Newton in Hoorn (Dampten 22).
Wat kun je verwachten?
- Een prikkelende aftrap door Arjan Postma, bekend als natuurkenner, verhalenverteller, auteur en van tv-boswachter,
- Actieve en praktische workshops boordevol direct toepasbare ideeën,
- Een Kennismarkt én het interactieve Waterplein om te netwerken en kennis te delen,
- Een (h)eerlijk diner, verzorgd door de leerlingen van SG Newton.
Hieronder lees je meer over de inhoud van het programma van de groene vmbo inspiratiemiddag
Inschrijven

Keynote speaker: Arjan Postma
Arjan is een geboren verhalenverteller en spreekt net zo gemakkelijk voor een groep biologen, als voor het waterschap of een groep financieel experts. Hij heeft een schatkamer aan verhalen en past zijn voorbeelden uit de natuur aan, aan het gezelschap waar voor hij spreekt. Lezingen van Arjan zijn dynamisch en interactief. Na een lezing van Arjan vertrekt het publiek levendig en gemotiveerd. Of het nu gaat om managementlessen of levenslessen, de natuur heeft bijna voor alles wel een equivalent.
Workshops

Mark Boode
Hoe wil je dat de toekomst eruitziet? En hoe realiseren we zo’n toekomst? Mark Boode is auteur, toekomstdenker en medeoprichter van Teachers for Climate en Schrijvers voor Toekomst. In 2019 startte hij met andere docenten Teachers for Climate. Deze organisatie maakt zich hard voor landelijke verduurzaming van het onderwijscurriculum. Mark geeft trainingen en keynotes op het gebied van toekomstdenken, duurzaam onderwijs, klimaatpsychologie, Didactiek van de Hoop en storytelling.

Workshop Meeuwen verjagen op natuurlijke manier
In bepaalde periodes hebben wij veel overlast van meeuwen rondom onze school. De meeuw is een beschermd diersoort en vallen onder de omgevingswet. Meeuwen kunnen door inzet van roofvogels verjaagd worden. Waarom en Hoe leer je in de workshop meeuwen verjagen op een natuurlijke manier.

Beter (W)eten voeding & voorlichting
Sil de Weerd is oud-Clusius student en was lange tijd betrokken bij de All-you-need-is-food-tour van het NH Food project. Zijn passie voor voeding is alleen maar sterker geworden tijdens zijn opleiding tot voedingsvoorlichter bij Vonk. Zijn missie is om de nieuwe generatie bewuster te maken van de effecten van voeding en lifestyle op de gezondheid. Dit doet Sil door middel van het geven van workshops op het PO en VO. “Wij focussen op de bewustwording van leerlingen, door zelf aan de slag te gaan met gezond eten en door leerlingen de juiste vragen te stellen om ze zelf echt aan het denken te zetten”.

Mijn persoonlijk landschap
Tijdens deze workshop brengt Astrid Noom jouw persoonlijke landschap in kaart. Mijn Persoonlijke Landschap nodigt je uit om opnieuw te kijken naar je omgeving, je roots en je relatie met het landschap om je heen. Hoe kunnen we onze omgeving lezen als bron voor ambacht, bouwkunst en maatschappelijke oplossingen? In een tijd van globalisering, waarin alles online binnen handbereik lijkt, raken we steeds verder verwijderd van onze directe omgeving. Door industrialisatie en het verplaatsen van productie naar lagelonenlanden, zijn we het contact kwijtgeraakt met wat onze eigen streek te bieden heeft. Juist nu is het van belang om opnieuw te ontdekken wat we lokaal kunnen maken en hoe we onze ecologische voetafdruk kunnen verkleinen.

Escaperoom profielmodule 1 Groene Productie
Maaike heeft een aanvullende, activerende en verrijkende werkvorm geïntroduceerd: zelfgemaakte escape room-spellen! In plaats van alleen maar te toetsen op papier, op leerling bevragen of ze de lesstof snappen gaan de leerlingen aan de slag met praktijkgerichte opdrachten. Door goed samen te werken en logisch na te denken, ontrafelen ze stap voor stap een code van drie cijfers. Hebben ze de juiste combinatie te pakken? Dan kunnen ze het kistje openen... met daarin een leuke beloning! Deze werkvorm gebruiken we als formatieve toetsing: om inzicht te krijgen in waar leerlingen staan, zonder dat het direct meetelt voor het cijfer. Zo krijgen ze op een speelse manier grip op de lesstof én op hun eigen leerproces. De theorie hoeft tenslotte niet altijd stil aan een tafel!

Het keuzevak Water, Techniek en Duurzaamheid
Ton Schüller en Albert Rook hebben het lesprogramma ontwikkeld en geven ook de bijscholing voor het nieuwe keuzevak Water, Techniek en Duurzaamheid. Door leerlingen te laten experimenteren met verschillende technische innovaties, m.b.t. het hergebruik van (regen)water, levert dit keuzevak een bijdrage aan de bewustwording rondom de klimaat- en watervraagstukken van deze tijd. Leerlingen worden uitgedaagd om door onderzoek en veel praktijkopdrachten een energieneutraal circulair (regen)watersysteem te bouwen. Ze gaan aan het werk met het samenstellen en monteren van opslagvaten, filters, pompen, sensoren en zonneboilers. Ze leren hiermee het verband te zien tussen wat ‘zij zelf’ kunnen doen aan waterbeheer in de eigen achtertuin en het grote technische waterverhaal van de Waterschappen, Rijkswaterstaat en de Drinkwaterbedrijven.

Workshop botanisch tekenen van een beeldcolumn.
Een beeldcolumn is een tekening met daarbij geschreven informatie over de getekende plant/bloem. In deze workshop leert Anna Koster, expert eetbare bloemen, je hoe je zo’n beeldcolumn opbouwt. De beeldcolumns van Anna zijn gepubliceerd in haar (tweede) boek ‘Elke week bloemen op je bord’ met 52 beeldcolumns van eetbare bloemen. Ook verschijnen haar beeldcolumns in het tuinmagazine ‘Stadstuinieren' en het vakblad ‘Voedselbossen’. Het onderwerp van deze workshop is eetbare bloemen met een geneeskrachtige werking. Anna geeft uitleg over de bloemen, het gebruik en tips voor het tekenen. Je gaat naar huis met een mooie zelfgetekende beeldcolumn van een medicinale plant.
Kennismarkt, met medewerking van:

De Groene Wereld
De Groene Wereld ontwikkelt actuele en aansprekende leermiddelen voor het groen onderwijs, samen met vakdocenten en deskundigen uit de beroepspraktijk. Boeiende lesstof waarin het mooie en belangrijke groene beroep centraal staat. Voor het groene vmbo leg je met ons lesmateriaal van Profiel Groen een solide basis voor de vervolgopleiding en het toekomstige beroep van jouw leerlingen. De praktijk staat centraal, leerlingen leren door te doen en kennis wordt compact, vraaggestuurd en visueel aangeboden. Komend schooljaar komen handreikingen beschikbaar waarmee je aandacht kunt besteden aan de Groene Werelden en de Sustainable Development Goals én een motiverend kwartetspel dat we samen met Groenpact maken. Meer weten? Neem dan contact op met Joris Derksen, via j.derksen@degroenewereld.nl. Het artikel over de vernieuwingen vind je via deze link.

Pientere Tuinen
Zes organisaties hebben in 2023 het initiatief genomen voor Pientere Tuinen. Steeds meer onderzoeken bevestigen de positieve impact van een groen schoolplein op de ontwikkeling van kinderen, de kwaliteit van het onderwijs, de klimaatbestendigheid van de omgeving en de biodiversiteit. Een groen schoolplein draagt niet alleen bij aan het welzijn van kinderen, maar helpt ook bij het tegengaan van hitte en het voorkomen van wateroverlast. Eén van de onderdelen van Pientere Tuinen is een sensor die de temperatuur en de bodemvochtigheid meet. Die data worden gecombineerd met informatie over aanwezige bomen, soorten en bodemkwaliteit om meer inzicht in de biodiversiteit, hittestress, droogte en wateroverlast te krijgen. Met de lokale (school)data van de sensoren en het gebruik van de website betrek je de leerlingen op een leerzame en leuke manier bij hun schoolomgeving en het thema klimaatadaptatie.

Blauwgroen lespakket
Deze website is gemaakt om op één plaats diverse lespakketten toegankelijk te maken voor de doeners en denkers in de blauwgroene sector. De gratis lespakketten zijn gemaakt op initiatief van Yuverta LLO en met medewerking van groen onderwijs in Nederland en vele publieke en private partners.

Leskist Biodivers perspectief
Binnen Biodivers Perspectief zijn praktische vmbo-leskisten ontwikkeld om leerlingen op een toegankelijke manier met biodiversiteit aan de slag te laten gaan. De kisten stimuleren natuurbetrokkenheid via opdrachten over thema’s als water, bodem, vogels, bomen en wilde bijen. Met zeer divers onderzoeksmateriaal, een Wikiwijs-pagina en rugtassen kunnen leerlingen zelfstandig naar buiten. Het uiteindelijke doel van de leskisten is om nieuwsgierigheid te prikkelen en leerlingen te laten kijken, voelen en ontdekken. Door hen letterlijk met de natuur in contact te brengen, wordt biodiversiteit tastbaar en inzichtelijk. De kisten bieden een concrete manier om wetenschap en natuurbeleving te combineren, met als resultaat een leerzame én interactieve ervaring voor de leerlingen van Vonk.

Bijenhotel in 3D-printing’
De bijen zijn in gevaar. Er zijn veel soorten bijen, waarvan de honingbij het meest bekend is. Maar wist je dat er veel andere soorten zijn die solitair leven? Ze hebben geen bijenkorf en leven in hun eigen kleine holletje in een stuk hout, steen of aarde. Afhankelijk van hun grootte willen ze tunnels tussen 3 en 10 mm in diameter, met een lengte tot 150 mm. Ze gebruiken deze tunnels het hele jaar door: winterslaap in de winter, schuilplaats in de herfst, kraamkamer in de zomer en lente.
Bijen zijn essentieel voor een gezonde wereld. Volledig onschadelijk voor mensen, maken deze vrolijke zoemers de wereld een betere plek. Wil je ze wat onderdak bieden en je steentje bijdragen aan een betere wereld?
Deze concepten bieden voor de technieklessen 3D-printing' een speelse en interessante introductie tot de wereld van biodiversiteit voor de doelgroep van 12-14 jaar.

Tuinbouwbattle
De Tuinbouw Battle is een uitdagend en inspirerend techniekproject met een scherpe focus op de tuinbouw voor groep 7 en 8. Jonge scholieren kweken in drie weken de mooiste tulpen met de Tuinbouw Battle waarbij gekeken wordt naar creativiteit, originaliteit en verslaggeving. Op een Deense bloemenkar is een teeltopstelling gebouwd met twee lagen tulpen. En... de kar heeft supergave ingebouwde ledverlichting! Elke kar wordt uitgerust met een online lespakket waarin alles wordt verteld over de tulp. Een prachtig concept voor het PO en dat willen we doorvertalen naar het VO! Kom kijken, innoveren en meedenken hoe we dit het beste vorm kunnen gaan geven. Monique van Weerdenburg gaat graag met jullie hierover in gesprek.

TommyTomato - SoeperChefs
TommyTomato Educatie verzorgd kook- en voedingslessen vol groente op scholen. Zo krijgen kinderen en jongeren een extra portie groente binnen en leren ze nieuwe smaken kennen. Wij brengen een volledig verzorgde kookles; we verzorgen de ingrediënten, kookmaterialen en lesmaterialen en dragen vakkennis over op de kinderen. Deze kookles raakt 10% van de kerndoelen, voornamelijk binnen het leergebied ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’. Daarnaast is koken een leuke manier om ook andere vaardigheden te oefenen, zoals meten en wegen, hoeveelheden berekenen en taakgericht samenwerken.
NJR (Nationale Jeugdraad)
De enthousiaste jongerenvertegenwoordigers komen graag bij jullie langs om een gastles te geven over thema's als duurzame ontwikkeling, biodiversiteit en voedsel, Europa of de Verenigde Naties. Alle gastlessen bestaan uit een informatief en een interactief gedeelte. Denk bij het interactieve deel bijvoorbeeld aan het bedenken van een actie, het spelen van een spel of het maken van statements.
Waterplein, met medewerking van:

Patrick Asmawidjaja, practor Water en Bodem van Yuverta
Joris van der Gun, Blauwe Hotspot
Patrick Asmawidjaja is sinds 1 september 2022 aangesteld als practor Water en Bodem bij de Blauwe Hotspot (water, bodem & klimaat) in Dordrecht. De practor is dé hoofdonderzoeker binnen het practoraat van het mbo en heeft als taak om de samenwerking tussen praktijk, onderzoek en onderwijs te versterken.
Asmawidjaja: “Ik zie veel mogelijkheden om samen met onze studenten en leerlingen aan de slag te gaan met lokale vraagstukken zoals klimaatadaptatie of in het stedelijk gebied of water en bodem gebruik in het landelijk gebied. De volgende stap wordt om praktisch onderzoek uit te voeren en blauwdrukken te ontwikkelen op het gebied van biodiversiteitbevordering, waterkwaliteit, veerkrachtig waterbeheer en duurzaam bodemgebruik. Ook proberen we zoveel mogelijk de innovatie/transitie uit te drukken in waardecreatie voor de gebruiker en de omgeving". Patrick laat ook vmbo-leerlingen kennismaken met praktijkgericht onderzoek. “Lekker naar buiten en concreet bezig zijn!”

Marieke Slappendel, Coördinator project; 'Vernieuwing praktijkvakken onderbouw' bij Yuverta
Marieke Slappendel is coördinator ‘vernieuwing praktijklessen onderbouw’. Zij ontwikkelt waterlessen voor alle vmbo’s van Yuverta, in samenwerking met een klankbordgroep en werkt nauw samen met Patrick Asmawidjaja en Joris van der Gun van de Blauwe Hotspot.

Bijscholingvmbo.nl
Ton Schüller en Albert Rook geven informatie namens bijscholingvmbo.nl voor het nieuwe keuzevak Water, Techniek en Duurzaamheid. Zie voor meer informatie bij Workshops hierboven. Inclusief de mogelijkheid tot direct inschrijven voor de incompany bijscholing namens Biodivers perspectief.

PWN, i.s.m. Broekerveiling met het Waterlab, waterzuiveringsproefjes en het waterverdeelspel
Als er iets is dat voor Nederlanders de normaalste zaak van de wereld is, dan is dat schoon drinkwater. Hup, je draait de kraan open en daar is het, je hebt binnen zo duizend liter water voor minder dan twee euro. Maar dit is lang niet altijd zo geweest – en blijft ook niet zo, als we niet oppassen. Er is namelijk een hele hoop en steeds meer nodig om van water, drinkwater te maken. Het PROEFLAB van Museum BroekerVeiling heeft samen met het PWN een nieuw Waterprogramma ontwikkeld. Op dit evenement duiken we samen met je in de geschiedenis van schoon en minder schoon water en ga je zelf aan de slag! Hoe schoon krijg jij water? Hoeveel water gebruik jij elke dag – en waaraan? En hoe kan jij hier later (en nu al) een steentje aan bijdragen om genoeg schoon water voor iedereen mogelijk te laten blijven? De foto in de bijlage mag daarbij gezet.