Header Smart Future - Vonk

Over het project

Contextrijk leren op innovatieve hotspots


Een hotspot is een plaats waar op één of meer fysieke (uitvoerings)locaties innoveren, leren, inspireren en kennisdelen samenkomt. De kracht en impact van een dergelijke hotspot is onder andere dat het antwoorden geeft op vraagstukken vanuit de praktijk en tegelijkertijd innovatieve context biedt voor studenten en docenten en daarmee aansluit op het curriculum van de opleidingen. De ruimte van een hotspot doorbreekt de grenzen van een fysieke kamer of gebouw en strekt zich uit naar meer experimenteeromgevingen, zoals een bedrijfspand, innovatiecentrum, een stuk (landbouw)grond, een haven of zelfs een heel gebied.  

Tijdens het RIFmbo project Smart Future wordt ingezet op vijf thema’s binnen hotspots:  

1. New Energy  
2. Blue Port  
3. Duurzaam Waterbeheer  
4. Data en toepassingen  
5. Tuin & Landschap van de Toekomst  
Ontdek de hotspots

Noordkop - Smart Future - Vonk

Docentprofessionalisering  


Naast contextrijk leren op hotspots, richt deze aanvraag zich op het professionaliseren van (hybride) docenten en instructeurs. De focus ligt daarbij voornamelijk op het versterken en actualiseren van de kennis over technologische innovaties in de sectoren. Er wordt een kennisverrijkingsprogramma opgesteld met formele én informele scholing  

Verrijken onderwijsaanbod  
 

Om antwoord te geven op de versnelde toepassing van hightech-skills en aan te kunnen sluiten bij de vraag naar voldoende technologisch geschoolde arbeidskrachten moet het onderwijsaanbod actueler, verrijkt en in een andere vorm. Het activeren van de hotspots staat daarin niet op zichzelf maar hangt samen met de behoefte voor het ontwikkelen en implementeren van een aantal specifieke keuzedelen. Studenten krijgen dankzij keuzedelen de kans om hun vakmanschap te verbreden of verdiepen, terwijl scholen sneller kunnen inspelen op innovaties & ontwikkelingen en de actuele vraag vanuit de arbeidsmarkt. Daarnaast wordt onderzocht in hoeverre het modulair aanbieden van onderwijs helpt om beter aan te sluiten bij de actualiteit.  

Practoraat  


Onderzoeksvaardigheden worden binnen het mbo steeds belangrijker. Een goed ontwikkelde onderzoek infrastructuur vormt een van de pijlers voor het actueel houden van opleidingen. Binnen het RIF Smart Future project wordt er een practoraat gerealiseerd. Het practoraat speelt een belangrijke rol om te komen tot verbeterde aansluiting bij de veranderende vraag naar nieuwe skills in relatie tot de opkomende technologieën & de energietransitie, door deze te vertalen naar onderwijs inhoud en vorm. De practor draagt bij aan de ontwikkeling van flexibel en actueel onderwijs, in samenwerking met kennispartners.  

Practoraat- Smart Future - Vonk
Verduurzamen doormiddel van het practoraat  

Om de samenwerking tussen het bedrijfsleven en het onderwijs nu, maar zeker ook op de lange termijn te verstevigen, heeft het practoraat tevens de opdracht de opgedane kennis in de projectfase door te ontwikkelen en te onderzoeken. Het onderzoek richt zich op hoe contextrijk leren m.b.t. Smart Technology een duurzame plek krijgt en kan behouden binnen de opleidingen om zodanig in de toekomst altijd actueel en arbeidsmarkt gericht onderwijs in de regio te kunnen bieden.  

De ambitieuze doelstellingen vragen om een werkwijze waarin ‘samenwerken en samendoen’ leidende motieven zijn. Samenwerking, verbinden en co-creatie zijn de sleutelwoorden binnen deze RIF Smart Future.