BBL opleidingen Pedagogisch werk helpen zij-instromers direct aan werk in de kinderopvang

BBL-opleiding pedagogisch werk Vonk

Woensdag 24 april is er een informatiebijeenkomst voor de BBL-opleidingen werken in de kinderopvang. Na de zomer is er weer een instroommoment. Het is dan ook een jaar geleden dat we zijn gestart met deze BBL opleidingsvorm. Wat heeft dit de kinderopvang gebracht? We gaan in gesprek met Marga Hendriks, directeur bestuurder bij Kappio en Gali Bunich Kuppen, student van de opleiding bij Vonk en medewerker bij Kappio. 

Een opleiding vormgeven waarbij studenten snel inzetbaar zijn vanwege personeelstekorten 

“We hebben te maken met een verandering van generatie”, begint Marga haar verhaal. “Wat voor opleiding past bij deze tijd en arbeidsmarkt? Hoe kunnen we zij-instromers zo snel mogelijk kwalificeren en hen inzetten op de groepen om de personeelstekorten terug te dringen? Een vraagstuk waar we als bestuurders van verschillende opvangcentra mee worstelden. Met 4 andere partijen zijn we om tafel gegaan en bij Vonk vonden we een goede onderwijspartner om mee te denken. Samen hebben we afgestemd hoe we een opleiding zo konden inrichten dat medewerkers zich tijdens een werk-leer traject al kunnen kwalificeren voor bepaalde inzet. Een concreet voorbeeld is de VVE kwalificatie-aantekening, nodig om op een peuterschool werkzaam te zijn. Normaliter moet deze nog bij de werkgever behaald worden nadat de opleiding is voltooid, maar is nu geïntegreerd in de opleiding. We kunnen de medewerkers tijdens de opleiding al na 3-4 maanden inzetten op bepaalde groepen. Dat scheelt aanzienlijk op de werkdruk want ze kunnen zo andere medewerkers opvangen tijdens langdurig verlof en

Marga Hendriks

Bij Vonk vonden we een goede onderwijspartner om mee te denken. Samen hebben we afgestemd hoe we een opleiding zo konden inrichten dat medewerkers zich tijdens een werk-leer traject al kunnen kwalificeren voor bepaalde inzet.

Marga Hendriks, directeur bestuurder Kappio

Onder werktijd ook ruimte voor studie en de opleiding 

Gali is student van het eerste uur, ze werkt sinds september 2023 bij Eigenwijs in Den Helder, een vestiging van Kappio en volgt daarnaast de opleiding gespecialiseerd pedagogisch medewerker niv. 4 in deze BBL variant. Ze werkt 2 dagen in de week en gaat 1 dag per week naar school. Ze is heel erg blij met deze mogelijkheid. Na een paar jaar moederschap wilde ze graag weer aan het werk. Ze herinnert zich nog goed toen zij zelf haar tweeling bij de opvang bracht; “Het was zo fijn dat de medewerkers ontspannen en rustgevend waren. Ze deden zo vriendelijk en open naar mij en mijn kinderen. Dat gaf mij echt een fijn gevoel. Dat is zo waardevol voor ouders en kinderen. Ik wilde dit werk ook doen en solliciteerde daarom bij Kappio. Ik ben heel blij dat ze mij deze kans bieden. Het vraagt veel, met name in het plannen en de opdrachten, maar het is het zeker waard. Elke week sta ik ook boventallig op de groep, waardoor ik tijdens werktijd onder andere ruimte heb voor de gesprekken met mijn praktijkbegeleider, werkbegeleider en docent. Het is erg fijn dat de werkgever deze ruimte biedt.” 

Niet alleen werkgever investeert, ook de leer-werkmedewerker 

Dat het veel vraagt van de medewerker erkent Marga ook. “De opleiding sluit heel goed aan op de praktijk, dat maakt het leren makkelijker. Maar er zijn in de opleiding ook piekmomenten door praktijkopdrachten en of toetsen. Er wordt daarom een bepaalde motivatie en zelfstandigheid van je verwacht. Wij als werkgever investeren, maar ook de medewerker moet investeren. Dat maakt dat het niet voor iedereen is weggelegd. We toetsen vooraf echt of iemand het in zich heeft en daarnaast ook voldoende tijd heeft om de opleiding met succes te voltooien.” 

Met en van je klasgenoten leren 

“Ik heb net periode 3 afgerond, met daarin verschillende modules als ‘omgaan met storend gedrag’, ‘werken met peuters’ maar ook AVO-vakken als Nederlands, rekenen, burgerschap en Engels (niveau 4). Op donderdags krijgen we les en zijn we allemaal samen. Ook dan is er tijd voor samenwerking, maar we videobellen soms ook nog ’s avonds om de groepsopdrachten te doen. Toen de opleiding van start ging, was veel nog wennen en nieuw. Doordat de opleiding nieuw was, leverde dat ons als studenten wel wat stress. Gelukkig konden we dit delen en hebben de organisaties en Vonk er ook van geleerd. Voor de nieuwe instromers zal dat nu beter gaan. Regelmatig heb je situaties in de praktijk die aansluiten op de theorie of dat klasgenoten hun ervaringen delen. Daar leer je veel van. We zijn een fijne klas met allemaal eenzelfde motivatie, dat is prettig samenwerken. Ik ben blij dat ik mijzelf kan ontwikkelen en groei. Het is een uitdaging waar ik enorm van geniet.” 

Gali

Regelmatig heb je situaties in de praktijk die aansluiten op de theorie of dat klasgenoten hun ervaringen delen. Daar leer je veel van.

Gali Bunich Kuppen
Altijd binnen drie maanden starten met de opleiding 

Marga is erg tevreden dat de medewerkers 4 x per jaar in kunnen stromen. “Het is toch fijn als iemand de overstap wil maken, dit ook binnen 3 maanden kan. Iemand behoudt zo zijn motivatie. In het opleidingsplan worden afspraken vastgelegd. Je kunt op eigen tempo de opleiding volgen, maar we bieden je wel een bepaald perspectief na afronding zodat je gemotiveerd blijft om door te gaan.  

Een basisvoorwaarde en kenmerk voor de kinderopvang is dat je intrinsiek gemotiveerd bent om echt met kinderen te werken. Zij geven je direct feedback op je eigen functioneren. Die lach, de traan of de knuffel zegt meer dan duizend woorden. 

Kom naar de informatieavond ‘werken in de kinderopvang’ 
Lijkt het jou iets om in de kinderopvang te werken? Kom dan naar de informatieavond op woensdag 24 april in Schagen. Op de eventpagina kun je je aanmelden en lees je meer over de inhoud van de opleidingen Onderwijsassistent – niveau 4 en Pedagogisch medewerker niv. 3 + 4. 

Aanmelden voor de informatieavond